ブックタイトルGSIS_2019
- ページ
- 40/92
このページは GSIS_2019 の電子ブックに掲載されている40ページの概要です。
秒後に電子ブックの対象ページへ移動します。
「ブックを開く」ボタンをクリックすると今すぐブックを開きます。
このページは GSIS_2019 の電子ブックに掲載されている40ページの概要です。
秒後に電子ブックの対象ページへ移動します。
「ブックを開く」ボタンをクリックすると今すぐブックを開きます。
GSIS_2019
システム情報科学専攻Department of System Information Sciences 33■研究キーワード■■KEYWORDS ■教 授助 教准教授Interactive Content DesignAs the Internet of Things (IoT) expands, everything around us is coming online, and joining integratednetworks. Even everyday items like furniture are going digital. We view all artifacts, physical and digital,as content. Honoring the unique perspectives of people, systems, and the environments they inhabit, westudy the interactions between types of content, with the ultimate goal of formulating cohesive, holistic,and intuitive approaches that promote efficiency, ease of use, and effective communication, we focus oncontent design to enhance living.1. 3D Motion Sensing and InteractionWe develop novel magnetic motion sensing systems using multiple identifiable, tiny, lightweight,wireless and occlusion-free markers (Fig. 1), enabling dexterous interaction and tracking in unexploredareas.2. Dynamic and Adaptive Spatial User InterfacesWe design novel spatial interfaces dynamically adapting to users’ activities using sensor and roboticdisplay technologies (Fig. 2).■インタラクティブコンテンツ設計学IoT の普及と相まって,部屋など身の回りの環境や空間全体を情報化・知能化しつつあります.その流れは,家具や什器など,これまで知能化があまり進んでいなかった対象にも及ぶようになり,これらを含む空間全体と人との良好な関係を考えることは喫緊の課題となっています.私たちは,デジタル化されているものだけでなく,身の回りのあらゆるものをコンテンツと捉え,これらを活用して人々が快適に,または効率的・直感的に作業をしたり,円滑かつ豊かなコミュニケーションができるようにするために,人と空間(およびその構成物)のインタラクションを考慮して,インタラクティブコンテンツに関する研究を進めています.1. 3 次元モーションセンシングとインタラクション人の細かい手作業や小動物の長時間の複雑な運動など,従来技術では難しかった運動計測を可能とする新しい3 次元モーションセンサを所内の共同研究で提案し(Fig. 1),さらにそれを活かして3 次元インタラクションの新しい可能性を切り開く研究を進めています.2. 動的・適応型空間ユーザインタフェース人の活動に対応して空間の構成やデザインを動的に変更することができる新たな動的・適応的な空間ユーザインタフェースシステムの設計・試作・評価に関する研究を進めています.(Fig. 2).Assoc. Prof.Kazuki Takashima高嶋 和毅Assis. Prof.Kazuyuki Fujita藤田 和之Prof.Yoshifumi Kitamura北村 喜文Interactive Content / Human content interactionインタラクティブコンテンツ/ヒューマンコンテンツインタラクションhttp://www.icd.riec.tohoku.ac.jp/Information Content情報コンテンツ学Interactive Content DesignインタラクティブコンテンツFig. 1 磁気式3 次元モーションキャプチャシステム Fig. 2動的・適応型空間ユーザインタフェースFig. 1 Magnetic motion capture system Fig. 2 Dynamic and adaptive spatial user interface